lørdag den 11. august 2018

Ek Balam og Valladolid

I går morges tjekkede vi ud af hotellet en dag tidligt og smuttede ned til færgen. Vi fik hurtigt hentet vores lejebil og skulle hurtigt finde en hæveautomat - for der var ikke flere penge. Halvdelen af hæveautomaterne hernede har den fine skrift “ude af drift” - jaja på spansk godt nok! Så det er jo bare skide irriterende og endnu et bevis for mexicansk funktionalitet 😂
Vi havde dog heldigvis 200 pesos til benzin, så vi forhåbentligt mødte en på vejen. Vi endte i en lille by, hvor vi også stoppede efter morgenmad, der var omkørsel i byen, så vi endte på en meget lille lokal restaurant med plads til 8 mand på røde plastikstole. Maden var forrygende og servicen var ligeså. Vi bestilte to tortas og to cola light (sådan gør man altså herovre). Kort efter ser jeg sønnen blive sendt til supermarkedet efter cola light 🙈 Det var tydeligt at se der ikke kom sådan nogle høje, blege og lyshårede folk forbi deres restaurant særlig ofte, da de spurgte om de måtte få et billede med os inden vi gik 😂 Vi blev vist hurtigt dagens underholdning, og vi slap med sølle 30kr for vores morgenmad.
Vi er blevet vant til hunde og katte der render rundt i siden af vejen, men geder! Det er altså en ny en! Så ved man at man er lidt væk fra turiststederne.

Bagefter kørte vi mod Maya ruinerne Ek Balam, hvor vi brugte en times tid og tre liter sved på at vandre rundt. 34 grader havde vi. Puha det har været en varm dag.

Bagefter kørte vi mod Valladolid, som er en by tilbage fra da spanierne have koloni herovre. Det betyder spansk inspireret arkitektur og fine gamle kirker.

Efter en lang og varm dag, endte vi med at hente noget så eksotisk som Burger King. Men vi var trætte og brugte aftenen på vores SÅ fine hostel og faldt tidligt omkuld.

I dag er vækkeuret ringet tidligt og vi har en masse spændende planer. Sidst på dagen ender vi i Playa del Carmen, hvor vi skal bruge de sidste fire dage.

Håber ikke stormen var for hård ved jer. Vi sender gerne lidt varmegrader herfra.