fredag den 17. juli 2015

Paris December 2012

I julegave havde Camilla fået en 3-dags tur til Paris af Marc. Flyet gik fra Kastrup så efter togturen fra Esbjerg tog vi en “kop kaffe” på Starbuck’s, dette har nu udviklet sig til en tradition når vi flyver fra Kastrup.

Starbuck's i Kastrup
Starbuck’s i Kastrup

Vi landede om aftenen i Charles de Gaulle hvor vi tog toget til Paris centrum hvor vi skiftede til metroen som tog os det sidste stykke til historiske Montmartre hvor hotellet lå. Da vi stod af metroen fik vi set lidt mere af Montmartre end forventet den aften da vores indre GPS gerne ville sende os på omveje. Vi fandt dog hotellet til sidst hvor vi smed bagagen og gik ned og fandt noget at spise og så området lidt bedre an. Her var vi bland andet forbi Moulin Rouge som vi dog syntes var for dyrt at tage ind og udforske yderligere. Vi smuttede derfor hjem i seng for at være klar til at vandre Paris tynd de næste dage. Hotellet var udstyret med en elevator som var en manddomsprøve at turde tage mere end en gang og vores værelse var udstyret med et toilet som vi kun kan beskrive som jetdrevet (det lød i hvert fald sådan).

Toilet med jetmotor

Første dag startede ud med morgenmad på et lille lokalt bageri som lavede de bedste croissants og brownies i verden. Kort derfra lå Sacre Coeur kirken som står i skyggen af Notre Dame når man snakker kirker i Paris. Dette er vi meget uforstående over efter at have besøgt begge.

Sacre Coeur

Kirken er fantastisk flot både ude og inde og fra trapperne foran kirken har man udsigt ud over hele det historiske Paris.
Herefter gik turen vi rundt i nærområdet (+ det løse) og endte ved La Fayette som er et stort, eksklusivt indkøbscenter. Meget overraskende holdte Camilla pungen i lommen, en ting som altid overrasker Marc. Da vi skulle til at forlade centret begyndte det at regne og inden vi nåede hjem til hotellet var vi plaskvåde, ikke rart i Paris i december måned og Camilla var absolut ikke tilfreds med at skulle bruge tid på at blive tør igen. Efter et par timers tørring tog vi metroen ind til Louvre museet hvor vi blandt andet fik set hende her:

Overvurderet

Vi gætter på at der var ca. 1-200 japanske turister foran glasset så billedet blev taget lidt på afstand og vi valgte at nyde de andre (og ærligt talt) bedre malerier. En fantastisk oplevelse men hold op hvor var det stort. Det siges at det ville tage 7 døgn nonstop at se alle kunstværker på Louvre. Vores første og helt klart ikke sidste tur på kunstmuseum.
Efter Louvre skulle vi have noget at spise og lavede fejltagelsen at tage en af fortovsrestauranterne tæt på museet da der var mange mennesker. Vi opdagede dog for sent at de sad og drak vin og øl og ikke spiste. Efter den dårligste burger i mands minde tog vi tilbage til Montmartre og en engelsk pub små 100 meter fra vores hotel og fik lagt slagplan for den næste dag inden turen gik hjem i seng.
Næste dag startede igen på det lille bageri og en kort gå tur rund i området som vi fandt helt fantastisk. Derefter tog vi metroen ind til centrum for nu skulle giraffen (Eiffeltårnet) ses. Vi ankom lige før åbningstid så vi ikke skulle stå forfærdeligt længe i kø for at få billetter. Camilla besluttede at trodse sin højdeskræk (begrænset til bygninger) og vi købte billet til at komme alle 300 meter op i toppen. Hun måtte dog give fortabt allerede på turen op til andet plateau og Marc måtte stille sig i kø alene, Camilla kom dog og var lidt selskabelig indtil elevatoren videre op blev nået, hvorefter hun skyndte sig ned på landjorden igen.

Eiffeltårnet - Camilla skyndte sig ned lige bagefter
Eiffeltårnet – Camilla skyndte sig ned lige bagefter

Oppe fra toppen var der en fantastisk udsigt trods dårligt vejr. Og en tur op i toppen er et absolut must.

Paris fra toppen

Da Camilla endeligt fik selskab igen gik turen mod Triumfbuen og Champs Elysees. Da vi kom i julen var vejen fyldt med boder der solgte alt fra crepes til julepynt.

Triumfbuen

Efter Triumfbuen gik turen mod Notre Dame og vi fik lige et ekstra billede med tårnet.

Det er verdens største mobilantenne

Da vi havde været tidligt afsted meldte sulten sig så småt og efter anbefaling af Marc gik vi en tur på Hard Rock Cafe. Dette skulle vise sig at være den første af mange besøg på Hard Rock på vores ture og nu kan vi ikke forlade en by uden at have fået en omgang nachos Hard Rock style.

Camillas første Hard Rock oplevelse

Hvor vi kom tidligt og undgik kø ved Eiffeltårnet var historien en anden ved Notre Dame. Køen ind i kirken var flere gader lang og besluttede os bare at se den udefra da der ikke var flere dage at gøre godt med.

Vi så ikke klokkeren

Efter vi havde vandret hvad vi vil tro var 20 kilometer tog vi metroen “hjem” igen for at finde et sted at spise. Vi valgte en bistro som siges at være den ældste i Montmartre.

Montmartre kvarteret

Stemningen var autentisk og maden udmærket. Der blev drukket noget rødvin som man jo skal når man er i Frankrig.

Bistro
Bistro “Le Consulat”

Aftenen sluttede vi igen af på den samme pub som dagen før. Da vi skulle tidligt afsted med toget mod Charles de Gaulle lufthavnen var vi tilbage på hotellet ved midnat. Der var meget mere vi gerne ville have set i Paris så vi kommer helt sikkert igen.