fredag den 17. juli 2015

Mallorca September 2014

I September 2014 var vi ved at trænge til nye oplevelser og vi fandt en afbudsrejse til Mallorca. Fra rejsen blev besluttet til vi tog afsted, gik der ikke meget mere end en uge. Vi fandt et lille hotel i byen Santa Ponca, (som Camillas søde mormor havde talt godt om, da hun havde været der i en lidt yngre udgave), som viste sig at være super skøn. Den lå på det sydlige Mallorca, kun en kort bustur fra Palma. Vores hotel lå 5 minutters gang fra stranden, som ikke var særlig stor eller børnevenlig, men det passede os nu alletiders.
Vores hotel var fint, men vi opdagede ved ankomst at vi ikke havde noget køleskab, men heldigvis kunne vi leje et til fornuftig pris lige i nærheden (men det er nu godt nok første gang vi har oplevet at der ikke er køleskab på værelset, når man er i et land med 30 grader)!

Første aften havde vi lyst til noget rigtig spansk mad, og vi blev hjulpet godt på vej af hotellets personale som guidede os ned til en lille restaurant som serverede paella og rødvin til den store guldmedalje.

Maden var super go', og der var masser af den, så vi gik ikke sultne i seng den aften.

De første par dage gik med at ligge lidt på stranden og få gået de obligatoriske mange kilometer rundt for at udforske den lille hyggelige by.

Der er mange små både der ligger til omkring Santa Ponca, og det siges at mange af de rige og berømte bor oppe i bjergene.
Vi fik set deres lille hyggelige marina, hvor der lå en masse måde for eksempel disse to med navnene YOLO og Something Stupid 2 :P

Udover bådene stødte vi på denne bekendte skønhed, og Marc blev straks nostalgisk.

Vi var så heldige at vores tur faldt sammen med fejringen af Mallorcas indlemmelse i Spanien. Dette blev fejret med middelalder marked med masser af boder med tingeltangel og MEGET mad der straks faldt i god jord hos Marc. Trods hans krav om at prøve alle boderne måtte han nøjes med 2. Maden var tilgengæld fantastisk.

Udover boderne og gøglerne var der en aften med stort dj arrangement og vi fik lov til rigtigt at være ung med de unge med store, billige (gode) drinks. Camilla var i hvert fald solgt!

Udover at dase ved poolen og på stranden tog vi 2 af dagene tog vi bussen ind til Palma (med lige over 400.000 indbyggere) og fik en omgang storbyferie oveni. Den første tur derind var vi i tvivl om hvornår vi skulle stå af og endte med at få en lang gåtur ud af det. Dog foregik det langs den meget store og meget flotte marina hvor blandt andre Roman Abramovich havde sin yacht liggende.

Da vi endelig nåede helt ind til byen blev vi mødt af deres store katedral. Palma er fuld af kultur og flotte gamle bygninger.

Derefter fandt vi deres "strøg" og Camilla fik sin shoppetrang tilfredsstillet. Marc forstår stadig ikke logikken i at købe en striktrøje i 34 graders varme (men der blev jo også købt hjemmesko og handsker på Rhodos.....). Der er åbenbart så meget mænd ikke forstår.

Anden gang vi tog derind skulle vi lige forbi vores "stamsted" Hard Rock. Nok den Hard Rock indtil videre med den bedste udsigt direkte ned til Marinaen.

Turene ind til Palma bekræftede os i at badeferie er ok, så længe der ikke er alt for langt til nærmeste "storby".

Alt i alt var Mallorca, og Santa Ponca, en kæmpe overraskelse og en destination vi klart regner med at besøge igen. Hvordan resten af øen er må vi udforske næste gang.